Østhavet
5 minutter lesetid

Nå selger de lokalprodusert iskrem på Bye

Obs! Artikkelen er mer enn ett år gammel.
KLAR FOR ALTA: Jens Heika Simonsen, Patrik Olsen, Ida Johansen, Benjamin Døvle, Stine Sofie Johnsen og Moa Baumann står bak elevbedriften Gourmet Hysa. Nå lanserer de krøkebæris som skal selges på Bye. Foto: Privat

Nå kan folk kjøpe krøkebæriskrem fra elevbedriften Gourmet Hysa på Knut Bye kolonial. – Isen er fantastisk. Myk og fyldig, sier ungdommene som nå er klar til å ta produktet til Fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Iskremen som nå er lansert på Bye, er utviklet av krøkebær plukket på øya og på landet. Elevene utviklet produktet til Sjømatuka i Vardø i høst, der elever fra ulike videregående skoler møtes i byen for å utvikle nye retter. På slutten av uka kårer en jury bestående av fagfolk det beste laget.
– På matuken hadde vi is på menyen. Vi kom på andreplass, og isen scoret veldig høyt. Det var den beste desserten og en publikumsfavoritt, forteller elevene på bedriften Gourmet Hysa.
Jens Heika Simonsen, Patrik Olsen, Ida Johansen, Benjamin Døvle, Stine Sofie Johnsen og Moa Baumann forteller at de etterpå har videreutviklet iskremen.
– Vi har brukt noen måneder på å perfeksjonere isen. Den er laget på økologiske produkter, men vi kan ikke si at den er økologisk. Det er i alle fall produsert på lokale råvarer. Krøkebærene er plukket på Vardøya og Varangerhalvøya. Produktet er så bærekraftig som vi får det til. Vi forsøkte å finne biobeger, men begeret er resirkulerbart, forteller de.

Iskremen skal selges i porsjonspakninger på 250 milliliter. Illustrasjonen på pakningen er designet av Hege Sandbakken, alias HegeStrek.

LOKAL IS: Denne iskremen er nå til salg på Knut Bye kolonial.

Lokalt og bærekraftig
Gourmet Hysa har gjort markedsundersøkelser før de spurte Bye om muligheten for å selge produktet i dagligvarebutikken.
– Vi laget en markedsundersøkelse blant kundene på Kaikanten, sjømatbutikken på Vardø videregående skole, og en markedsundersøkelse med elever fra barnetrinnet og ungdomstrinnet ved Vardø skole. Isen slo an. 98 prosent sa de godt kunne tenkt seg å kjøpe produktet, forteller de.

At bedriften er opptatt av miljø og bærekraft er det ingen tvil om.
– Ingen kunstige tilsetningsstoffer er tilsatt. Biproduktene fra bærene skal brukes til å lage strøssel, fastslår de.
Iskremen er fyldig og luftig. Det gjør at den er spiseklar straks den er tatt ut av fryseren.
– Grunnen til mykheten er at den er laget på italiensk marengs. Iskremen er fantastisk. Myk og fyldig. Krøkebær er også rikt på antioksidanter, fastslår de.

Følger regelverket for bedrifter

Ungdommene startet bedriften Gourmet Hysa ved skolestart i høst. Målet med elevbedrifter er at ungdommene skal lære hvordan en bedrift drives, og det skal fremme skaperkraft og stimulere til entreprenørskap.

Saken fortsetter etter annonsen
ANNONSE

Ungdommene i bedriften går på VG2 restaurant og matfag. Til sommeren er de ferdige på videregående og skal vider til læreplass på bedrift. Da må selskapet avvikles i tråd med reglene i Norge. For det er slik at en elevbedrift må følge de samme reglene som andre foretak i Norge. Elevbedriften er registrert i Brønnøysundregistrene, og skal formelt avvikles når elevene er ferdige på videregående skole.
Gründerne bak Gourmet Hysa har ulike roller i bedriften.
– Vi har ulike ansvarsområder og roller, som regnskap, produksjon, markedsføring, daglig leder og en som håndterer personalsaker.
Foretaket har både bankkonto og Vipps.

Håper på priser i Alta
I neste uke skal bedriften dra til fylkesmesterskapet for ungdomsbedrifter i Alta. Her konkurrerer elevbedrifter i ulike fag fra forskjellige videregående skoler i Finnmark. Vinnerne i fylkesmesterskapet går videre til landsmesterskapet.
– Iskremen skal selges i Alta, og forhåpentligvis kommer vi hjem ned noen priser, sier de.
Ungdomsbedrifter fra øst til vest i fylket samles 27.-28. februar i Alta for å vise fram og selge sine produkter og tjenester. Dette er årets store begivenhet for elever fra Finnmarks videregående skoler, som driver ungdomsbedrift.

Det skal deles ut priser i 17 ulike kategorier og vinnerne av følgende kategorier skal representere Finnmark på NM for ungdomsbedrifter 25.-26. april på Lillestrøm
– Beste ungdomsbedrift
– Beste innovative produkt/tjeneste
– Vinneren av matprosjektet – Finnmarksmat i fremtiden